Villamosvasúti Históriák

Villamosvasúti Históriák

A BVV 436-os pályaszámú nosztalgiavillamos története

2024. április 21. - Villamosvasúti Históriák
436.jpg
A 436-ost a Budapesti Városi Villamos Vasút (BVVV) egy 50 darabot számláló széria, az L típus első példányaként szerezte be a Schlick gyártól. Az 1913-ban forgalomba helyezett motorkocsi elektromos berendezéseit -ahogy akkoriban szokás volt- a Siemens készítette. A két darab 53 LE-s motorja lehetővé tette két pótkocsi vontatását is. A Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. (Beszkárt) 1924-ben 2900-asra számozta át.
A kezdeti időszakban a jármű a Hungária forgalmi telephez tartozott és az Újköztemetői vonalon közlekedett. 1938-ban Ferencváros kocsiszínbe költözött, majd a ll. világháború utolsó időszakát már Kelenföldön töltötte és a 49-es viszonylaton szállította az utasokat. 1947-ben ismét Ferencvárosba helyezték és a pesterzsébeti vonalakon teljesített szolgálatot.
Az 50-es években a Fővárosi Villamosvasút (FVV) több korszerűsítést is végrehajtott rajta: erősebb motorokat kapott és alkalmassá tették a hegyipályás közlekedésre. Hegyipályán csak olyan jármű közlekedhet, melyen rugóerő-tárolós fék, vagy villamos biztonsági fék és olyan sínfék van, amely a villamosfék áramával és üzemárammal is működtethető. Ennek köszönhetően a kocsi majd öt évig a hűvösvölgyi vonalon dolgozott. Ezután 1959 tavaszán visszakerült Ferencvárosba.
1962. augusztus 31-én ikerkocsivá alakították 2916-os társával, számjelzése 2993-ra módosult. Ez követően otthona 1971 márciusáig újra a Hungária telep lett és újfent a kőbányai vonalakon közlekedett.
Az 1980. június 12-i selejtezését megelőző éveket Ferencvárosban töltötte.
1987-ben a fővárosi villamosközlekedés centenáriumára a Budapesti Közlekedési Vállalat (BKV) üzemképesen, gyártáskori állapotában -alsó áramszedők nélkül- helyreállította a Füzesi főműhelyben. Egy ideig nosztalgiameneteket teljesített, majd egy szentendrei pihenés után, ismételten a budapesti nosztalgiaflotta oszlopos tagja. Műszaki érdekessége a Knorr típusú kényszerlégsűrítő, mely a második kerékpártengely jobb oldali csapágytokjára van szerelve. Ez a szerkezet csak a tengely forgása esetén állítja elő a fékrendszer számára a levegőt, magyarán a jármű menet közben termeli a levegőt, így csak különös odafigyeléssel és csökkentett sebességgel szabad vele közlekedni, míg a főlégtartály a minimum 1,8 bart nem éri el.

A bejegyzésben említett vonalak:
Jelentősebb Újköztemetői viszonylatok a ‘20-as és 30-as években:
12: Liget tér - Jászberényi (Kőrösi Csoma Sándor) út - Újköztemető
28: Rókus kórház - Salgótarjáni út - Újköztemető (a 28-as és a 37-es útvonalát 1957-ben cserélték meg)
A 49-es útvonala a ‘40-es években: Kelenföldi pályaudvar - Múzeum körút - Nyugati pályaudvar
A hűvösvölgyi reláció az 50-es években:
56: Moszkva tér - Hűvösvölgy (1955-ig 83-as viszonylatszámmal)
Források:
Keller László - Régi villamosok, HÉV-kocsik új köntösben Járművek, mezőgazdasági gépek 1987/4. szám
adt.arcanum.hu
villamosok.hu
Bosnyák László - A BVVV K típusú villamosok története és a 2806-os motorkocsi felújítása

A bejegyzés trackback címe:

https://villamosvasutihistoriak.blog.hu/api/trackback/id/tr7918386409

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása