Villamosvasúti Históriák

Villamosvasúti Históriák

A szentendrei rangidős, a BKVT 418-as villamosmatuzsálem

2024. április 21. - Villamosvasúti Históriák
418.jpg
A jármű 1898-ban készült a fővárosi Schlick-Nicholson Gépgyárnál. Az egymotoros motorkocsi a D’ típusjellel látták el. 1905-1906-ban az eredetileg Drezdai alvázas (avagy futóvázas) kocsit átalakították -Steller Antal tervei alapján- beállótengelyűre, valamint felszerelték egy második motorral, ekkor kapta a Q típusjelet, ez a széria lett 190 járművel a BKVT legnagyobb sorozata. Az első világháború idején vontatómotorjait nagyobb teljesítményűekre cserélték, ám az új motorok kapacitása is kevésnek bizonyult a forgalomhoz, 1927-ben a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. (Beszkárt) 5457-es pályaszámon pótkocsivá alakította. A kocsi a város szinte minden szegletében megfordult, utolsó éveit Ferencváros forgalmi telepen töltötte és a Pesterzsébetre járó 31 és 32-es viszonylatokon szállította az utasokat. A Fővárosi Villamosvasút (FVV) 1953-ban főjavítást végzett rajta, majd 50 ezer km-es futás után a Közlekedés- és Postaügyi Minisztérium (KPM) kilenc társával együtt az ózdi Kohászati üzemek részére történő átadásáról intézkedett. Új tulajdonosa Budafok forgalmi telepen 1954. június 9-én vette át. Az Ózd—Nádasdi Iparvasúton (ONV) -1000 mm-es nyomközűre alakítva- ONV 16-os pályaszámon kohászokat, bányászokat, faluról városba igyekvőket szállított 1972-ig. Az ózdi selejtezése után a kocsit a ‘80-as években az Ózdi Kohászati Üzemek Center-i vágányzatán lelték fel. A fővárosi villamosközlekedés centenáriumának után megindult a nosztalgia villamosok restaurálása, 1989 folyamán a járművet a Füzesi főműhelyben 1906-os állapotára alakították vissza (alsó áramszedők nélkül).. A 418-as a szentendrei Városi Tömegközlekedési Múzeum 1992-es megnyitása óta a múzeum állandó kiállítási tárgyát képzi üzemképesen. 2001-ben a Magyar Kulturális Évad keretében néhány napig Párizsban volt kiállítva! Legutóbb 2016-ban egy filmforgatás alkalmával koptatta a fővárosi vaspályákat.

A 31-es és 32-es villamosok útvonala 1953-ban:
31: Boráros tér - Soroksári út - Gubacsi út - Baross u. - Vörösmarty u. - Pacsirtatelep
32: Boráros tér - Soroksári út - Gubacsi út - Török F. u. - Nagysándor J. u. - Pesterzsébet, Erzsébet-tér

Források:
Keller László: Régi villamosok, HÉV-kocsik új köntösben Járművek, mezőgazdasági gépek 1987/4.szám
Lovász István - Muzeális járműveket megőrző tevékenység a Budapesti Közlekedési Részvénytársaságnál Városi Közlekedés 2005/3. szám
adt.arcanum.hu
Dr. Katona András - Lovász István: A magyarországi közúti - és helyiérdekű vonatok muzeális járműállományának kiválasztása, a műszaki emlékmegőrzés szempontjai A Közlekedési Múzeum Évkönyve 11 (1999)
villamosok.hu

A bejegyzés trackback címe:

https://villamosvasutihistoriak.blog.hu/api/trackback/id/tr718386679

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása