Villamosvasúti Históriák

Villamosvasúti Históriák

Beszkárt mártírok emlékműve

2024. április 26. - Villamosvasúti Históriák
1946. április 25-én, az 1944-es munkaszolgálati behívások évfordulóján avatták fel a Magyar Közlekedési Alkalmazottak Szakszervezete (MKASZ) Vilma Királyné út (Városligeti fasor) 22 szám alatti székházának udvarán a Horthy-korszak alatt elesett, meggyilkolt szakszervezeti munkásainak emlékművét.
81ec0fce-1f75-4670-a16d-0c2346482fe0.jpg
Az emlékmű a MKASZ székházának udvarán.
Fotó és jogok: FSZEK

1944 tavaszán az 1939. évi II. törvénycikk, az ún. honvédelmi törvény alapján felállított 401-es és 402-es számú speciális munkásszázadokba a kormány által nem kívánatos baloldali elemeket és zsidó származásúakat sorozták be. Kossa István -akkori Beszkárt (Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt.) ellenőr, aki később az ‘50-es években több miniszteri pozíciót is betöltött- Dunától a Donig című könyvében a 401-es század történetét és pusztulását örökíti meg a behívástól a sülysápi internáló táboron át a doni katasztrófáig (a Vissza a Dunához a voronyezsi áttörés után veszi fel a fonalat). A több, mint 300 behívottból 52 tért haza a munkaszolgálatból.
A MKASZ 1945. augusztus 4-i ülésén határozta el mártírjainak emlékére egy műemlék felállítását. Az 1946. április 25-i megemlékezésen átadott obeliszk alakú emlékmű csúcsán egy ökölbeszorított jobb kéz, valamint az oszlopon a szakszervezet 25 halottjának neve került elhelyezésre:

Ankucza Jenő (beszkárt intéző, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el)
Bognár Sándor (kalauz)
Egri Ferenc (kalauz, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el, nevét viseli a BKV Akácfa utcai székházának kultúrterme)
Fazekas 2 Ferenc (beszkárt intéző, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el)
Uhl Gyula (HÉV motorkocsivezető, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el, a cinkotai HÉV főműhely vette fel a nevét)
Gaál Nándor (beszkárt intéző, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el, neve hol Gál-ként, hol Gáll-ként szerepel)
Gruber Miklós (munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el)
Gyulai Pál (munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el)
Hidas István (1944 őszén deportálták
Juhász Péter (koncentrációs táborban halt meg Németországban, gyermekotthon vette fel a nevét)
Kéri Lajos (munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el)
Kótai Imre (1944 őszén deportálták)
Kovács 7 Mihály
Kuróczi Pál (1944 őszén deportálták, neve Kurcziként szerepel oszlopon, óvoda vette fel a nevét)
Mrávik Ferenc (koncentrációs táborban halt meg Németországban)
Németh 9 István (kalauz, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el, nevét a téliesített balatonszéplaki beszkárt üdülő vette fel)
Oláh Ferenc (kalauz, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el)
Ónodi József (kalauz, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el, bölcsöde vette fel a nevét)
Pataki 2 István (1944 őszén deportálták, a sopronkőhidai börtönben halt meg, nevét viselte a kőbányai Szent László tér)
Paróczai Ernő (munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el)
Pásztor Imre (sofőr, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el, nevét garázs és a balatonszéplaki nyári beszkárt üdülő viselte)
Pirók Gyula (kocsivezető, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el, a 20. kerületben utca, csepelen a beszkárt üdülő és az egykori ferencvárosi pályafenntartási telep viselte a nevét)
Récsei Ernő (munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el, a Domonkos utcai buszgarázs vette fel a nevét)
Sárszegi Ernő (nyilasokkal való tűzharc következében esett el)
Szabó 2 Pál (kalauz, munkaszolgálatosként a keleti fronton esett el, a volt Thököly út 164 alatti kultúrotthon viselte a nevét)
Tóth Lajos (Koncentrációs táborban halt meg Németországban)
438769586_398582413137467_8859078359797261140_n.jpg
A Beszkárt alkalmazottak mártírjainak: az én legjobb barátaim, leghűségesebb elvtársaim, bátor harcostársaim emlékének hódolok e könyvvel. Soha el nem múló hálával adózom a dicsőséges Vörös Hadseregnek, mely kétszer szabadított ki a magyar fasizmus karmai közül. Soha el nem múló szeretettel gondolok azokra – elsősorban a Szovjetunió népeire –, akik lehetővé tették, hogy újra továbbszolgálhassak hazámnak, népemnek, a magyar dolgozóknak”
Fotó és idézet: Kossa István - Dunától a Donig

Az 16:10 perckor kezdődő eseményt a Magyar Rádió élőben közvetítette, valamint a filmhíradó is tudósította.
Ezután minden évben megkoszorúzták az emlékművet. Az 1947-i megemlékezésre a szakszervezet kezdeményezésére beszkárt dolgozói társadalmi munkában 25 vörös padot eszkábáltak, midegyiken egy kis táblán feltüntetve kinek az emlékére készítették. A padok a Bajza utca és a Dózsa György út közti szakaszon álltak.

Az 1948-as alkalom tiszteletére aznap vasárnap délben -a ceremónia megkezdésekor- Budapesten 1 percre leállt a közlekedés, majd Győri Illés István elszavalta Vörös padok című versét.

Az emlékmű később átkerült a szakszervezet Csengeri utcai székházának halljába, majd 1966 az új Köztársaság (II. János Pál pápa) téri központban került elhelyezésre. A szobor sorsával kapcsolatosan megkerestem a Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetségét is, de nem tudtak segítségemre lenni.
Mellékszálkként szeretném megjegyezni, hogy a 401-es különleges munkásszázad két kerettagja (akik többedmagukkal 196-ból 124 munkaszolgálatost végeztek ki) volt az, akiket 1945. február 4-én az Oktogon lámpaoszlopra húzva akasztottak fel (az ítélkezés jogszerűségébe nem szeretnék belefolyni).
Tudom, hogy a cikknek nem kevés politikai vetülete van, de kérem mellőzzük a politikát az oldalon!
Ajánlott írások a munkaszolgálatos századokról:
Kiss Gergő Barnabás - Szabó Péter: Munkaszolgálatosok a Donnál
http://epa.oszk.hu/.../EPA00018_hadtortenelmi_2004_03...
Csősz László, Martina Fiamova, Gidó Attila, Kunt Gergely, Laszák Ildikó, Nina Paulovicova, Pejin Attila, Vajda Júlia - Munkaszolgálat a második világháború idején a történelmi Magyarország utódállamaiban
Források:
Magyar Nemzet 1946.04.25
Szabad Nép 1946.04.27
Népszava 1947.04.26
Szabadság 1947.04.27
Népszava 1948.04.24
Világosság 1948.04.27
Közlekedés 1980/4. szám
adt.arcanum.hu
Tóth Mihály - A villamosvasút munkásmozgalmának történetéből
Kossa István - Dunától a Donig
Kossa István - Vissza a Dunához

A bejegyzés trackback címe:

https://villamosvasutihistoriak.blog.hu/api/trackback/id/tr3218390979

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása