Villamosvasúti Históriák

Villamosvasúti Históriák

A szocialista Szellem modellvasútja Moszkvában

2024. január 07. - Villamosvasúti Históriák

 img_0067.jpegEgy -sajnos rossz minőségű- felvétel a Közlekedés 1949/7. számából a moszkvai Szabad Magyarország Ipari Kiállításról (forrás: Arcanum Digitális Tudománytár)

1949 folyamán Magyarország összesen 13 különböző nemzetközi bemutatón vett részt a keleti,- és a nyugati blokk országaiban. Sikeresen prezentáltuk magunkat a plovdivi, a bécsi, a brüsszeli, az izmiri, az utrechti, a stockholmi, a milánói, a frankfurti, a lipcsei, a poznani és a prágai (itt kettőn is) expókon. A legnagyobb volumenű kiállítást a kéthetes moszkvai Szabad Magyarország Ipari Kiállítása jelentette. Az 1949. május 21-i megnyitóra hivatalos volt többek közt a szovjet és a magyar külkereskedelmi miniszter.
A bemutatón a hazai nehézipart a Csepel-WM motorkerékpárjai személyesen, a Magyar Waggon- és Gépgyárat, a MÁVAG-ot és a Ganz Vagongyárat a termékpalettájukról egy-egy miniatűr jármű képviselte. A Ganzot ezen az eseményen a MÁVAG (Magyar Állami Vas-, Acél- és Gépgyárak) modellműhelyében készült.  az 1948-ban a Budapesti Nemzetközi Vásáron bemutatott, a Budapest Székesfővárosi Közlekedési Rt. (Beszkárt) kísérleti távkapcsolású szerelvényének motorkocsijának modellje reprezentálta. A moszkvai kiállításnak összesen 110 000 látogatója volt.

Filmhíradó a kiállításról:

img_0066.jpeg A Szellem és a Ganz egyik motorvonatának modellje a korabeli filmhíradóból kiragadott jelenten ( forrás: Filmhíradók Online)

A Szellem és kicsinyített mása egyaránt az 1948-as BNV-n debütált:

Nemzeti Archívum | Kiállítás - Budapesti Nemzetközi Vásár (nemzetiarchivum.hu)

Egy jó minőségű felvétel 1949-ből a modellről:

Nemzeti Archívum | Ipar - TV típusú villamos makett a MÁVAG gyárban (nemzetiarchivum.hu)

Arról sajnos nem rendelkezem információval, hogy a makett ezen a két alkalmon kívül mely más tárlatokon került kiállításra. Jelenleg a 3700-as pályaszámú -szellem becenevű- motorkocsi kicsinyített mása a Ganz gyártörténeti gyűjtemény tulajdonában áll, míg az eredetije Zugló kocsiszínben pihen.

A szellem becenevet azért kapta, mert egyrészt halkabb volt a korabeli favázas társainál, másrészt időnként megmagyarázhatatlan műszaki hibákat produkált.
dsc05104.jpeg

dsc05103.jpegA Szellem modellje a Ganz gyártörténeti kiállításon 2016-ban. Szegény sajnos nem a legjobb állapotnak örvend, de legalább a mai napig megvan. (Fotó: a szerkesztő)

A moszkvai tudósításban feltűnik a MÁVAG Tr 5-ös modellje, valamint egy MÁVAG-Mercedes-Benz teherautó alvázának egy kicsinyített mása, melyek szintén megtekinthetőek a Ganz gyártörténeti gyűjteményben.

dsc05142.jpegA sokáig elveszettnek tűnt típusból mára már szerencsére működőképes 1:1 méretarányú példány is van (Fotó: a szerkesztő)

dsc05173.jpegA MÁVAG-Mercedes-Benz teherautó alvázának a modellje. (Fotó: a szerkesztő)

Források:
Közlekedés 1949/7. szám
adt.arcanum.hu
Pápai Néplap 1949.06.12
Dunántúli Napló 1949.05.22
MTI hírek 1949.11.22
Filmhiradokonline.hu - Magyar ipari kiállítás Moszkvában
MTI Fotóarchívum

A bejegyzés trackback címe:

https://villamosvasutihistoriak.blog.hu/api/trackback/id/tr6418215617

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása